Ik krijg heel vaak de vraag voorgeschoteld van collega’s of we kunnen recruiten. Natuurlijk kan dat! Iedereen is vrij om te gaan en staan waar hij wil.
Toch wil ik een voorbehoud maken. Mijn advies is dan ook om echt met je klant in gesprek te gaan. Er zijn natuurlijk vele factoren waar je naar moet kijken. Daar alleen al voor moet je ook in gesprek komen met je klant. Ofwel, aanschuiven aan tafel moet meer de regel zijn dan een makkelijk ‘het zal wel, de opdracht is binnen’.
De markt is zo grimmig op dit moment, dat er geen vakmensen meer te krijgen zijn. Het bekende ”Kom je voor mij werken voor een kwartje of euro meer?” wordt vaak toegepast. Meestal zet ik dan de spiegel neer bij de klant en vraag ik aan hem: “Wie zegt dat de kandidaat hetzelfde niet bij jou gaat doen?”
Binding en motivatie, langdurige en productieve arbeidsrelatie
Binding is het allerbelangrijkste. Geld is niet altijd alles zeggen men en dat kan met een arbeidsrelatie ook echt zo zijn. Er zijn vele onderzoeken die dat ook staven. Een goed voorbeeld hiervan is het ‘overwerk-eetonderzoek’ dat in de Verenigde Staten is uitgevoerd.
De werknemers werden in vier groepen verdeeld en kregen een mail toegestuurd.
Groep 1: De eerste groep werknemers kreeg een mail waarin werd gemeld dat ze een extra bonus van 30 dollar zouden krijgen als ze het werk af kregen.
Groep 2: De tweede groep werknemers werd voor een keus gesteld. Ze kregen een pizza voor zichzelf of konden deze thuis bij het gezin te laten bezorgen, omdat ‘papa’ of ‘mama’ er niet was.
Groep 3: De derde groep werknemers kreeg een compliment.
Groep 4: Deze groep telde als een controlegroep en zij kregen geen mail.
De beste motivatie bleek de pizza te zijn. Deze werknemers bleken 6,7% harder gewerkt te hebben. De groep die een compliment kreeg, bleek 6,6% harder gewerkt te hebben en degene die extra loon kreeg slechts 4,9%. De controlegroep die niks kreeg werkte 5,5% harder.
Verrassing
Wat er de week daarna gebeurde was nog verrassender. Het experiment werd een week lang elke dag herhaald. De groep die extra loon werd beloofd, bleek minder harder te gaan werken dan de week ervoor. Hun productiviteit daalde met liefst 6,5% ten opzichte van de controlegroep. Een compliment bleek uiteindelijk de beste motivatie te zijn. De pizza eindigde uiteindelijk op de tweede plaats als meest motiverend.
Conclusie
Het kleinschalige onderzoek laat zien wat mensen werkelijk motiveert. Geld is niet altijd de belangrijkste motiveringsfactor. Sociale factoren, dankbaarheid, goede werksfeer, ontwikkeling etc. blijken een belangrijke rol te spelen. Mensen zijn geneigd harder te werken en binden zich beter met een bedrijf als hun werk gewaardeerd wordt. Daarom ondersteunen we klanten met alle HR-processen en schuiven we altijd aan tafel om de juiste tools in te zetten en tot een gezond HR-beleid te komen.