Opleving in de techniek en industrie
Als sterk groeiende branche, hebben de uitzendbureaus de economische wind stevig in de rug. De uitzendbranche is momenteel weer aan het groeien. De uitzendbureaus profiteren vooral van de groeiende vraag naar arbeidskrachten dor een opleving in de techniek en de industrie. De werkloosheid is aan het dalen en deze trend zal zich naar verwachting doorzetten.
Verbreding in hun dienstenpakket
Organisaties vergroten hun flexibele schil. Het aandeel werknemers met een vast contract loopt al jaren terug. Bedrijven kiezen liever voor flexibele arbeidscontracten, zoals tijdelijke contracten en maken meer gebruik van uitzendkrachten. Ook wordt er steeds meer gebruik gemaakt van zzp’ers, maar bij voorkeur via payrolling (om een conflict met de wet DBA te voorkomen). Uitzenders verbreden hun dienstenpakket. Vanwege een sterke druk op de marges, Uitzendbureaus verlenen steeds vaker aanvullende diensten, zoals werving en selectie, re-integratie, opleidingen en HRM-advies.
De opkomst in HR-analytics
Technologische ontwikkelingen leiden tot meer data-gebaseerde beslissingen. Veel beslissingen over HR werden traditioneel intuïtief genomen. De opkomst van HR-analytics brengt daar verandering in: nieuwe inzichten worden gegenereerd op basis van personeelsdata. Veel organisaties doen dit nu op reporting-niveau, maar gebruik van voorspellende analytics is in opkomst.
Groeiende vraag in uitzendkrachten
De arbeidsmarkt wordt snel krapper. De grootste krapte zit in de techniek, IT, industrie en bouw. In de detailhandel, financiële instellingen en openbaar bestuur wordt geen krapte ervaren. Waarbij de vraag naar uitzendkrachten sterk groeit, behalve in de administratieve sector. In de administratieve sector was er eind 2017 sprake van een daling van het aantal uitzenduren van 2 procent. Ter vergelijking: in de industriële sector steeg het aantal uitzenduren met 14 procent.