September 2021 alweer
Uitzendwerk blijft een belangrijke factor in het werkveld. Om als uitzendbureau toegevoegde waarde te kunnen blijven bieden, zijn een gelijk speelveld, heldere en robuuste regels en effectieve handhaving broodnodig. Alleen zo kan een uitzendbureau zijn rol goed blijven vervullen en verder invulling geven aan goed werkgeverschap. Dat is in het belang van de Nederlandse arbeidsmarkt, het bedrijfsleven én de uitzendkrachten.
Groei in de markt
Van de uitzendkrachten met een WW-uitkering vindt 79% binnen een jaar een nieuwe baan. In vergelijking met mensen die voorheen een vast dienstverband hadden, is dit 45%. Bovendien ziet 57% van de uitzendkrachten uitzendwerk als opstap naar vast werk. Nog eens 14% doet het vooral om ervaring op te doen voor een ‘droombaan’. En maar liefst 70% van de uitzendkrachten wil in de nabije toekomst als uitzendkracht blijven werken. Uitzendwerk maakt daarom het verschil tussen meedoen en niet-meedoen in de maatschappij.
Uitzendbranche in balans
De uitzendbranche heeft een kwaliteitsimpuls nodig. In 2020 waren maar liefst 834.790 uitzendkrachten aan de slag. De uitzendbranche heeft 16% van de banen van de Banenafspraak gerealiseerd. Uitzendbureaus bieden voor veel WW’ers toegang tot de arbeidsmarkt. Maar liefst 32% van de WW’ers, die weer aan het werk gaan, is via een uitzendbureau de arbeidsmarkt toegetreden. En 3 jaar later is nog altijd 79% van deze groep werkende.